Αντιμετώπιση ανθρωπιστικής κρίσης

 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ  ΑΠΟ  Ε.Ν.Α 

                                                        Αθήνα, 18 Απριλίου 2015

Ν. 4320/2015: "Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης..."

                                                                           
«Καθορισμός εισοδηματικών και περιουσιακών στοιχείων των δικαιούχων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τον χρόνο υποβολής τους, τους φορείς, τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης των δικαιούχων, τη σύμπραξη με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ρυθμίσεων των άρθρων 1 έως 4 του Ν. 4320/2015: «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, για την Οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών Οργάνων και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α').»

Η περίοδος υποβολής των αιτήσεων ξεκινά εντός του Απριλίου, από Δευτέρα 20/4/2015 έως 20/5/2015.

Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά από οποιοδήποτε σημείο εισόδου στις υπηρεσίες του διαδικτύου, σε ειδική εφαρμογή που θα υπάρχει στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, όπου θα υπάρχει και αναλυτική πληροφόρηση για τους όρους, τις προϋποθέσεις και την εξέλιξη του προγράμματος.

Σε περίπτωση που κάποιος δεν έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες διαδικτύου, θα μπορεί να απευθυνθεί στα Κέντρα Ενημέρωσης Πολιτών (ΚΕΠ) όπου θα του παρέχεται βοήθεια για τη συμπλήρωση και υποβολή της αίτησης.

                                                                                               
*Θέση - σχόλια

Με τις συγκεκριμένες διατάξεις η κυβέρνηση θεσπίζει παροχές "πτωχοκομείου" προς τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας και μάλιστα όχι με βάση θεσπισμένο δικαίωμά τους, αλλά με βάση "κριτήρια" που θα εξετάζουν (πολιτικοί) παράγοντες.

Έτσι όμως καταλύεται η συνταγματικά εγγυημένη αρχή του κοινωνικού κράτους, που εξασφαλίζει την ανεμπόδιστη και δικαιωματική πρόσβαση όλων των πολιτών σε υπηρεσίες κοινωνικής αρωγής (προστασία της ανεργίας - υγειονομική περίθαλψη - παροχές πρόνοιας - κοινωφελή αγαθά και υπηρεσίες).

Η Επιτροπή Νομικής Αλληλεγγύης του Ε.ΠΑ.Μ., λόγω της οξύτατης οικονομικής κρίσης,   έκρινε ότι η Υπουργική Απόφαση πρέπει να κοινοποιηθεί, ενημερωτικά, στα μέλη μας, αλλά και το ευρύτερο κοινό, με την ευχή να μην προλάβει να ολοκληρωθεί η σκοπούμενη από τους τραπεζικούς τοκογλύφους κοινωνική εξαθλίωση, ώστε να χρειασθεί να την χρησιμοποιήσουν.

Eπικοινωνία : epamlaw@gmail.com

* Βλ. ενδεικτικά άρθρα - σχόλια  μέλους της Π.Γ και του Δ. Καζάκη

http://stavroskatsoulis.blogspot.gr/2015/04/blog-post_14.html

http://www.dimitriskazakis.blogspot.gr/2015/03/blog-post_16.html

Αριθμ. ΟΙΚ. 494/7.4.2015
Καθορισμός εισοδηματικών και περιουσιακών στοιχείων των δικαιούχων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τον χρόνο υποβολής τους, τους φορείς, τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης των δικαιούχων, τη σύμπραξη με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ρυθμίσεων των άρθρων 1 έως 4 του Ν. 4320/2015: «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, για την Οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών Οργάνων και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α').
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ - ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Ν. 4320/2015 «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α').
2. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την «Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ 98/Α').
3. Τις διατάξεις του Π.Δ. 113/2014 « Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας» (ΦΕΚ 180/Α').
4. Τις διατάξεις του Π.Δ. 25/2015 « Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 21/Α').
5. Τις διατάξεις του Π.Δ. 27/2015 « Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών» (ΦΕΚ 31/Α').
6. Τις διατάξεις της υπ' αριθμ. Υ 95/2015 απόφασης Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γεώργιο Κατρούγκαλο» (ΦΕΚ 299/Β').
7. Τις διατάξεις της υπ' αριθμ. Υ 57/2015 απόφασης Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Όλγα - Νάντια Βαλαβάνη» (ΦΕΚ 256/Β').
8. Τις διατάξεις της υπ' αριθμ. Υ 56/2015 απόφασης Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου» (ΦΕΚ 253/Β').
9. Τις διατάξεις της υπ' αριθμ. 2012/21/ΕΕ απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά την εφαρμογή του άρθρου 106 παρ. 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις κρατικές ενισχύσεις υπό μορφή αντιστάθμισης για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας που χορηγούνται σε ορισμένες επιχειρήσεις επιφορτισμένες με τη διαχείριση υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος (L7/11.01.2012 Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
10. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται συνολική δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης 200.282.124 ευρώ, το οποίο επιμερίζεται σε δαπάνη ύψους 187.093.000,00 € για το τρέχον οικονομικό έτος και 16.200.000,00 € για το 2016 (Ε.Φ. 33-220 ΚΑΕ 2759), για την κάλυψη της οποίας απαιτείται ισόποση αύξηση του τακτικού προϋπολογισμού του Ε.Φ. 33-220 των ετών 2015,2016.
11. Την υπ' αριθμ. 8476/454/03.03.2015 εισήγηση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών,
αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια των δικαιούχων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τον χρόνο υποβολής τους, τους φορείς, οι υπηρεσίες και τις διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης των δικαιούχων, τη σύμπραξη με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ρυθμίσεων των άρθρων 1 έως 4 του Ν. 4320/2015: «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, για την Οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών Οργάνων και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α') ως ακολούθως:
Άρθρο 1 Αντικείμενο - Σκοπός
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η εξειδίκευση των διατάξεων του Ν. 4320/2015 που αφορά στην παροχή αγαθών σε άτομα και οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, όπως αναλυτικά αναφέρονται στα άρθρα 1-3 του Νόμου:
Άρθρο 1: Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος
Άρθρο 2: Επίδομα ενοικίου
Άρθρο 3: Επιδότηση σίτισης.
 
Άρθρο 2 Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης:

1. Ως «άτομα» νοούνται τα ενήλικα φυσικά πρόσωπα (άγαμα, διαζευγμένα, σε διάσταση ή σε χηρεία), που υποβάλλουν ατομική φορολογική δήλωση και δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες των εξαρτώμενων μελών, όπως προσδιορίζονται στην παράγραφο 3.
2. Ως «οικογένεια» νοείται η ενότητα φυσικών προσώπων, που περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα εξαρτώμενα μέλη ή ένα έγγαμο ζευγάρι ή ζευγάρι το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με ή χωρίς εξαρτώμενα μέλη.
3. Ως εξαρτώμενα μέλη θεωρούνται: α. Τα άγαμα τέκνα, εφόσον:
- είναι ανήλικα ή
- είναι ενήλικα έως 25 ετών και φοιτούν σε σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή
- είναι ενήλικα έως 25 ετών και είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ ή υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία.
β. Τα παρακάτω φυσικά πρόσωπα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67% εφόσον είναι άγαμα, διαζευγμένα ή σε χηρεία:
- τέκνα ενός ή και των δυο συζύγων/γονέων
- αδελφοί και αδελφές ενός εκ των δυο συζύγων/ γονέων
γ. Οι ανιόντες
δ. Τα ανήλικα που στερούνται και των δυο φυσικών τους γονέων και έχουν έως τρίτου βαθμού συγγένεια με έναν εκ των δυο συζύγων/γονέων της οικογένειας, εφόσον δεν έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση που αναθέτει την επιμέλεια σε άλλο πρόσωπο.
4. Τα φυσικά πρόσωπα που αναφέρονται στις περιπτώσεις α, γ και δ, δεν θεωρούνται εξαρτώμενα μέλη εάν το ετήσιο ατομικό τους εισόδημα υπερβαίνει το ποσό των 3.000 ευρώ.
5. Τα φυσικά πρόσωπα της περίπτωσης β δεν θεωρούνται εξαρτώμενα μέλη εάν το ετήσιο ατομικό τους εισόδημα υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ.

Άρθρο 3 Κριτήρια επιλεξιμότητας
Α. Εισοδηματικά κριτήρια

1. Το εισόδημα δικαιούχου των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του νόμου 4320/2015 δεν πρέπει να υπερβαίνει τα παρακάτω όρια πραγματικού εισοδήματος: 2.400 € ετησίως για μεμονωμένο άτομο και 3.600 € ετησίως για το ζευγάρι, προσαυξανόμενο κατά 1.200 € για κάθε ενήλικο εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας και 600 € ετησίως για κάθε ανήλικο εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας και μέχρι του ποσού των 6.000 € ετησίως. Στη μονογονεϊκή οικογένεια (οικογένεια που προστατεύεται από έναν μόνο γονέα, άγαμο, σε χηρεία ή διαξευγμένο) το πρώτο εξαρτώμενο ανήλικο μέλος λογίζεται ως ενήλικας. Αναλυτικά τα όρια εισοδήματος διαμορφώνονται ως εξής:
 

Οικογενειακή κατάσταση Ετήσιο Εισόδημα
Μεμονωμένο άτομο 2.400 €
Οικογένεια χωρίς εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 1 εξαρτώμενο μέλος 3.600 €
Οικογένεια με 1 εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 2 εξαρτώμενα μέλη 4.200 €
Οικογένεια με 2 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 3 εξαρτώμενα μέλη 4.800 €
Οικογένεια με 3 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 4 εξαρτώμενα μέλη 5.400 €
Οικογένεια με 4 και άνω εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 5 και άνω εξαρτώμενα μέλη 6.000 €
 
2. Ως πραγματικό εισόδημα του ατόμου ή της οικογένειας, κατά την προηγούμενη παράγραφο, νοείται το συνολικό καθαρό εισόδημα όλων των κατηγοριών (ημεδαπής ή αλλοδαπής προέλευσης), που προκύπτει αφού αφαιρεθούν από το συνολικό εισόδημα του ατόμου ή του συνόλου των μελών της οικογένειας στη διάρκεια του έτους 2013 όλοι οι φόροι, εισφορές για κοινωνική ασφάλιση, κρατήσεις του Ν. 4093/2012 ή υπέρ δημοσίου και εισφορά αλληλεγγύης του Ν. 3986/2011. Στο συνολικό καθαρό εισόδημα συμπεριλαμβάνεται και το σύνολο των επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων, πλην των εξαιρέσεων που αναφέρονται στην παρ. 3 παρακάτω, καθώς και το εισόδημα που απαλλάσσεται από το φόρο ή φορολογείται με ειδικό τρόπο.
3. Στο συνολικό πραγματικό εισόδημα δεν περιλαμβάνονται:
α. αντικειμενικές δαπάνες και τεκμήρια διαβίωσης β. Διατροφές που καταβάλλονται στο ανήλικο τέκνο με δικαστική απόφαση, ή με συμβολαιογραφική πράξη ή με ιδιωτικό έγγραφο, το επίδομα αναδοχής, καθώς και το εξωϊδρυματικό επίδομα ή προνοιακά επιδόματα αναπηρίας που χορηγούνται από το κράτος, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 11 παρ. 3 του Ν. 4172/2013.
4. Έτος αναφοράς εισοδημάτων: Η εισοδηματική κατάσταση των δικαιούχων βάσει της οποίας δύνανται να επιλεγούν και υπολογίζεται το ύψος των παροχών γίνεται με έτος αναφοράς το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013).
Β. Περιουσιακά κριτήρια
5. Τα περιουσιακά κριτήρια για την υπαγωγή ατόμων ή οικογενειών στους δικαιούχους των παροχών των άρθρων 2 έως 3 του Νόμου 4320/2015, καθορίζονται ως εξής:
α. Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας (στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό) να μην υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ κατ' άτομο, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικα και κατά 10.000 για κάθε εξαρτώμενο ανήλικο και με ανώτατο συνολικό όριο για κάθε άτομο ή οικογένεια το ποσό των 200.000 ευρώ.
β. Το συνολικό ύψος των καταθέσεων του ατόμου ή του συνόλου των μελών της οικογένειας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας και του εξωτερικού ή/ και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κ.λπ., να μην υπερβαίνει για το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013) το διπλάσιο του ορίου εισοδήματος για την λήψη των παροχών της παρούσας απόφασης.
γ. Δεν ωφελούνται των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του Νόμου 4320/2015 άτομα και οικογένειες που έχουν στην ιδιοκτησία τους αεροσκάφη, ελικόπτερα IX, ανεμόπτερα και δεξαμενές κολύμβησης (πισίνες) και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής άνω των 5 μέτρων και με κινητήρα ισχύος άνω των 50 κυβικών εκατοστών.
δ. Δεν ωφελούνται της παροχής του άρθρου 2 του Νόμου (επίδομα ενοικίου) δικαιούχοι που διαθέτουν ατομικά ή ως μέλος αιτούσας οικογένειας ιδιόκτητη κατοικία στο τόπο μόνιμης κατοικίας τους. Ως τόπος μόνιμης κατοικίας ορίζεται ο Νομός εντός του οποίου ο δικαιούχος διαμένει μονίμως.
6. Εξαιρέσεις:
α. Σε περιπτώσεις φιλοξενίας, το φιλοξενούμενο φυσικό πρόσωπο που υποβάλλει ατομική φορολογική δήλωση δεν ωφελείται από την παροχή του άρθρου 1 του Νόμου, αλλά μόνον από την παροχή των άρθρων 2 (επίδομα ενοικίου) και 3 (επιδότηση σίτισης), εφόσον υποβάλει αίτηση και πληροί τους όρους και προϋποθέσεις της παρούσας.
β. Άτομα που φιλοξενούνται ή περιθάλπονται σε Μονάδες Κλειστής Φροντίδας ή σε Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης δεν ωφελούνται των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του Νόμου
γ. Άτομα ή οικογένειες που είναι ωφελούμενοι του προγράμματος «Στέγαση και Επανένταξη» δεν ωφελούνται των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του Νόμου.
δ. Άτομα ή οικογένειες που ωφελούνται από προγράμματα επιδότησης ενοικίου (π.χ. Φοιτητές που εισπράττουν επίδομα φοιτητικής στέγης του KAE 2754 του Υπ. Παιδείας, ανασφάλιστοι ηλικιωμένοι που λαμβάνουν το Βοήθημα στέγασης του Υπουργείου Εσωτερικών) δεν ωφελούνται της παροχής του άρθρου 2 του Νόμου.
στ. Άτομα ή οικογένειες που μισθώνουν ως κατοικία ακίνητο συγγενών πρώτου βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας δεν ωφελούνται της παροχής του άρθρου 2 του Νόμου.

ζ. Δικαιούχοι των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του Νόμου οι οποίοι, αν και είχαν την υποχρέωση, δεν υπέβαλαν δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1, Ε2 και Ε3) και δήλωση ακίνητης περιουσίας για το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013) δεν ωφελούνται των αντίστοιχων παροχών, εκτός εάν υποβάλουν εκπρόθεσμα τις αντίστοιχες δηλώσεις.
Άρθρο 4 Εξειδίκευση παροχών και όρων χορήγησης.
1. Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ρεύματος.
α. Στους δικαιούχους που πληρούν τα κριτήρια των άρθρων 2 και 3 της παρούσας, παρέχεται δωρεάν αξία ηλεκτρικού ρεύματος που αντιστοιχεί σε ποσότητα κατανάλωσης, αναλογικά, μέχρι 1200 kWh ανά τετράμηνο (300 kwh μηνιαίως), για τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που θα εκδοθούν για κάθε δικαιούχο από την ένταξή του στη ρύθμιση του άρθρου 1 του Νόμου και μέχρι 31.12.2015. Η αξία ηλεκτρικού ρεύματος, περιλαμβάνει τις χρεώσεις προμήθειας, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων, τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, το Ειδικό Τέλος 5%ο, συνυπολογιζόμενου του ΦΠΑ, και πιστώνεται στον εκάστοτε εκκαθαριστικό λογαριασμό που θα εκδοθεί κατά την ανωτέρω χρονική περίοδο.
β. Δικαιούχοι που δεν είναι ήδη ενταγμένοι στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο και επιθυμούν να ενταχθούν στις παροχές του άρθρου 1 του Νόμου για επανασύνδεση ατελώς και δωρεάν παροχή ρεύματος, θα πρέπει να υποβάλουν συγχρόνως αίτηση ένταξης στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ' αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/16027/06.08.2010 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
γ. Δικαιούχοι με τέσσερα ή περισσότερα προστατευόμενα τέκνα που δεν έχουν ήδη ενταχθεί στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών στην υπόψη κατηγορία, εφόσον επιθυμούν να ενταχθούν στις παροχές του άρθρου 1 του Νόμου για επανασύνδεση ατελώς και δωρεάν παροχή ρεύματος, θα πρέπει να υποβάλουν συγχρόνως αίτηση ένταξης στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην με αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ1.21/12112/20.06.2013 (ΦΕΚ 1521/Β') απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του Νόμου 4001/2011 (ΦΕΚ 179/Α'). Η διαδικασία ένταξης είναι ανάλογη με αυτή του Κ.Ο.Τ. και καθορίζεται στην ανωτέρω υπουργική απόφαση.
Η ένταξη ή η υποβολή αίτησης για ένταξη στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών, κατά τα ανωτέρω, δεν κωλύει τη χορήγηση σε δικαιούχα, κατά την έννοια της παρούσας, άτομα ή οικογένειες με τρία ή περισσότερα εξαρτώμενα μέλη, της παροχής του άρθρου 1 του νόμου 4320/2015.
δ. Στους δικαιούχους που η τετραμηνιαία κατανάλωσή τους είναι έως 1.200 kWh (ημέρας και νύχτας), πιστώνεται στον εκκαθαριστικό λογαριασμό τους η συνολική αξία ηλεκτρικής ενέργειας, κατά τα προβλεπόμενα στην περίπτωση α της παρ. 1 του παρόντος άρθρου. Για τους δικαιούχους που είναι ενταγμένοι στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, στην περίπτωση που η τετραμηνιαία κατανάλωση υπερβαίνει το όριο των 1.200 kWh (ημέρας και νύχτας) και είναι εντός των ορίων τετραμηναίας κατανάλωσης που ορίζεται για την εκάστοτε κατηγορία Κ.Ο.Τ., τότε στον εκκαθαριστικό λογαριασμό πιστώνεται η αξία ηλεκτρικής ενέργειας που αντιστοιχεί σε ποσότητα τετραμηνιαίας κατανάλωσης 1200 kWh, όπως αυτή υπολογίστηκε στον υπόψη εκκαθαριστικό λογαριασμό της κατηγορίας του εκάστοτε δικαιούχου. Εφόσον η τετραμηνιαία κατανάλωση υπερβαίνει τα όρια της εκάστοτε κατηγορίας Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, με συνέπεια την απένταξη από το τιμολόγιο Κ.Ο.Τ. για το συγκεκριμένο τετράμηνο, τότε για το σύνολο της κατανάλωσης εφαρμόζεται το αντίστοιχο τιμολόγιο οικιακής χρήσης. Ειδικότερα για τους δικαιούχους της περίπτωση γ της παρ. 1 του παρόντος άρθρου, στην περίπτωση που η τετραμηνιαία κατανάλωση υπερβαίνει το όριο των 1200 Kwh (ημέρας και νύχτας), τότε στον εκκαθαριστικό λογαριασμό πιστώνεται η αξία ηλεκτρικής ενέργειας που αντιστοιχεί σε κατανάλωση 1200Kwh, όπως αυτή υπολογίστηκε στον υπόψη εκκαθαριστικό λογαριασμό.
ε. Καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι έχουν αποσυνδεθεί από το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω ληξιπρόθεσμων χρεών προς τους προμηθευτές τους μέχρι 31.01.2015, επανασυνδέονται άμεσα, αφού πιστοποιηθεί ότι πληρούν τα απαιτούμενα κριτήρια των άρθρων 2 και 3. Ο εκάστοτε Προμηθευτής ενημερώνεται από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε και εκδίδεται από τον ίδιο εντολή επανασύνδεσης προς το Διαχειριστή Δικτύου η οποία υλοποιείται ατελώς. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών αυτών ρυθμίζονται κατά το προβλεπόμενα στο άρθρο 1 του Νόμου 4320/2015.
στ. Σε περίπτωση που η παροχή ρεύματος δεν είναι στο όνομα του δικαιούχου ακολουθούνται οι διαδικασίες που προβλέπονται από τον εκάστοτε Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
ζ. Η Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος σε άτομα και οικογένειες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και πληρούν τα εισοδηματικά και λοιπά κριτήρια που ορίζονται από την παρούσα, χαρακτηρίζεται ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος που εξυπηρετεί κοινωνικές ανάγκες οι οποίες αφορούν στην κοινωνική ένταξη ευπαθών ομάδων.
η. Τα ποσά που πιστώνονται στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που θα εκδοθούν μέχρι 31.12.2015 καλύπτονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
2. Επίδομα ενοικίου

α. Η παροχή του άρθρου 2 του Νόμου 4320/2015 στους δικαιούχους, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3 της παρούσας, αφορά νέες μισθώσεις ή ανανεώσεις υφιστάμενων μισθώσεων με νέους όρους οι οποίες συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του Νόμου αυτού. Το επίδομα χορηγείται απευθείας στον εκμισθωτή του μισθίου ακινήτου.
β. Το ποσό του επιδόματος ενοικίου διαμορφώνεται ως εξής: 70 ευρώ για μεμονωμένο άτομο μηνιαίως, προσαυξανόμενο κατά 30 € για κάθε επιπλέον ενήλικο ή ανήλικο άτομο της οικογένειας και μέχρι του ποσού των 220 €/μηνιαίως. Αναλυτικά, το ύψος της παροχής διαβαθμίζεται ως εξής:
 

Οικογενειακή κατάσταση Παροχή
Μεμονωμένο άτομο 70 €
Οικογένεια χωρίς εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 1 εξαρτώμενο μέλος 100 €
Οικογένεια με 1 εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 2 εξαρτώμενα μέλη 130 €
Οικογένεια με 2 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 3 εξαρτώμενα μέλη 160 €
Οικογένεια με 3 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 4 εξαρτώμενα μέλη 190 €
Οικογένεια με 4 εξαρτώμενα μέλη και άνω ή άτομο με 5 εξαρτώμενα μέλη και άνω 220 €
 
γ. Για τη χορήγηση του επιδόματος απαιτείται η προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις του Νόμου δήλωση και αποδοχή του μισθωτηρίου συμβολαίου.
δ. Το επίδομα καταβάλλεται μηνιαίως, αρχής γενομένης από την ημερομηνία σύναψης ή ανανέωσης της σύμβασης μίσθωσης, η οποία θα πρέπει να συμπίπτει ή να είναι μεταγενέστερη της ημερομηνίας έγκρισης ένταξης του δικαιούχου στη ρύθμιση του άρθρου 2 του Νόμου 4320/2015 και για διάστημα 9 συνολικά μηνών.
ε. Τυχόν καταγγελία της μίσθωσης θα πρέπει να γνωστοποιείται νομίμως στα ΚΕΠ, όπως περιγράφεται στο άρθρο 5 της παρούσας.
3. Επιδότηση σίτισης
Η παροχή του άρθρου 3 του Νόμου 4320/2015 στους δικαιούχους οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 2 και 3 της παρούσας απόφασης χορηγείται υπό μορφή ηλεκτρονικής κάρτας συμβατής με τερματικά αποδοχής καρτών (POS) καταστημάτων εμπορίας τροφίμων για την προμήθεια ειδών σίτισης. Η κάρτα θα πιστώνεται με το ποσό της προβλεπόμενης κατωτέρω μηνιαίας επιδότησης, από την 1.4.2015 και μέχρι 31.12.2015. Το ύψος της παροχής θα είναι 70 € μηνιαίως για μεμονωμένο άτομο, προσαυξανόμενο κατά 30 € για κάθε επιπλέον μέλος της οικογένειας, ως εξής:
 

Οικογενειακή κατάσταση Παροχή
Μεμονωμένο άτομο 70 €
Οικογένεια χωρίς εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 1 εξαρτώμενο μέλος 100 €
Οικογένεια με 1 εξαρτώμενο μέλος ή άτομο με 2 εξαρτώμενα μέλη 130 €
Οικογένεια με 2 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 3 εξαρτώμενα μέλη 160 €
Οικογένεια με 3 εξαρτώμενα μέλη ή άτομο με 4 εξαρτώμενα μέλη 190 €
Οικογένεια με 4 εξαρτώμενα μέλη και άνω ή άτομο με 5 εξαρτώμενα μέλη και άνω 220 €

4. Προτεραιότητα στη χορήγηση των παροχών θα δίδεται κατά σειρά σε άτομα με εξαρτώμενα τέκνα, πολυμελείς οικογένειες, οικογένειες με εξαρτώμενα παιδιά και μηδενικό εισόδημα, οικογένειες με μακροχρόνια ανέργους ή ανέργους γονείς.
Η κατάταξη των δικαιούχων θα γίνει σύμφωνα με σύστημα μοριοδότησης των ανωτέρω χαρακτηριστικών σε συνδυασμό με τα εισοδηματικά κριτήρια και την εργασιακή κατάσταση του αιτούντος, όπως στον παρακάτω πίνακα:
 
 

Κριτήρια προτεραιοποίησης αιτούντος Μόρια μονογονεϊκής οικογένειας Μόρια εξαρτώμενων τέκνων Μόρια εισοδήματος Μόρια εργασιακής κατάστασης
Γονέας άγαμος, διαζευγμένος ή σε χηρεία 3      
3 εξαρτώμενα παιδιά και πάνω   3    
2 εξαρτώμενα παιδιά   2    
1 εξαρτώμενο παιδί   1    
Εισόδημα από 0 έως 1/3 του εισοδηματικού ορίου της κατηγορίας     2  
Εισόδημα από 1/3-2/3 του εισοδηματικού ορίου της κατηγορίας     1  
Μεμονωμένο άτομο ή γονέας (μόνον ένας ανά οικογένεια) μακροχρόνια άνεργος       2
Μεμονωμένο άτομο άνεργος ή γονέας (μόνον ένας ανά οικογένεια) άνεργος       1
 
Τα μόρια, σε κάθε περίπτωση όπου συντρέχουν περισσότερα του ενός χαρακτηριστικά, αθροίζονται. Από τη διαδικασία μοριοδότησης προκύπτει πίνακας κατάταξης των δικαιούχων που λαμβάνουν τις παροχές που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση κατά σειρά προτεραιότητας και έως εξαντλήσεως του προϋπολο- γισθέντος ποσού.
Άρθρο 5 Διαδικασία υποβολής αιτήσεων και απαιτούμενα δικαιολογητικά
1. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά, είτε ιδιωτικά, είτε μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), και επέχει θέση υπεύθυνης Δήλωσης του Ν. 1599/1986. Η αίτηση είναι προσβάσιμη από ηλεκτρονική εφαρμογή προσαρτημένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, την επιμέλεια της οποίας θα έχει η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική αίτηση γίνεται με τη χρήση των κωδικών του δικαιούχου στο σύστημα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Σε κάθε ΚΕΠ ορίζονται πιστοποιημένοι χειριστές ηλεκτρονικών αιτήσεων αρμόδιοι για την υποβοήθηση δικαιούχων που επιθυμούν να τύχουν συνδρομής στη συμπλήρωση της αίτησής τους.
Για την ενημέρωση των υπαλλήλων του ΚΕΠ σχετικά με τις ρυθμίσεις των άρθρων 1 έως 4 του Ν. 4320/2015 και της παρούσας απόφασης, καθώς και για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος, τις διαδικασίες αίτησης και χορήγησης των παροχών και τις διαδικασίες επανεξέτασης απορριφθέντων θα εκδοθεί σχετικός οδηγός από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, όπως ορίζεται στο άρθρο 6 της παρούσας.
2. Στην ηλεκτρονική αίτηση θα συμπληρώνονται από τον δικαιούχο:
α. Υποχρεωτικά όλα τα πεδία που αφορούν εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ του δικαιούχου, ιδιότητα ανέργου ή μακροχρόνια ανέργου εφόσον υπάρχει, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ του/της συζύγου και ιδιότητα ανέργου ή μακροχρόνια ανέργου εφόσον υπάρχει, ο αρ. δημοτολογίου του δικαιούχου και ο αριθμός παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, τα εξαρτώμενα ανήλικα μέλη ή ενήλικα μέλη που σπουδάζουν σε σχολεία, σχολές μεταλυκειακής εκπαίδευσης ή Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ή Κατάρτισης, εξαρτώμενα ενήλικα μέλη που έχουν αναπηρία 67% και άνω, εξαρτώμενα ενήλικα μέλη που υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ των ανήλικων ή ενήλικων εξαρτώμενων τέκνων, καθώς και των λοιπών εξαρτώμενων μελών, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 2 της παρούσας.
β. Υποχρεωτικά το ΚΕΠ που ο αιτών επιλέγει για την ενημέρωσή του, την υποβολή αιτήσεων επανεξέτασης, την παραλαβή καρτών σίτισης και γενικά για τη διεκπεραίωση διαδικασιών που δεν μπορούν να γίνουν με ηλεκτρονικά και μόνον μέσα.
γ. Υποχρεωτικά η διεύθυνση επικοινωνίας (εφόσον υπάρχει ηλεκτρονική και σε κάθε περίπτωση αλληλογραφίας) του αιτούντος ή αντικλήτου προσώπου ή φορέα που δέχεται να λαμβάνει ενημέρωση και σημαντικά έγγραφα για λογαριασμό του αιτούντος.
δ. Ο αριθμός τηλεφώνου (σταθερό ή κινητό).
ε. Σε περίπτωση μεταβολής οποιοδήποτε στοιχείου που δηλώνεται στην αίτηση, αυτή μπορεί να μεταβληθεί με ευθύνη και ενέργεια του δικαιούχου, οπωσδήποτε όμως μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων που ορίζεται από την παρούσα.
στ. Δήλωση ότι ο αιτών δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις ή τα κωλύματα που προβλέπονται με τις διατάξεις του άρθρου 3 της παρούσας.
ζ. Δήλωση ότι ο αιτών συναινεί σε αντικειμενικές διαδικασίες εκτίμησης της ατομικής και οικογενειακής του οικονομικής κατάστασης.
η. Δήλωση ότι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην αίτηση είναι απολύτως ακριβή και ότι γνωρίζει πως η δήλωση ψευδών στοιχείων επιφέρει ποινικές κυρώσεις σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και ότι η δήλωση ελλιπών ή ψευδών στοιχείων επιφέρει αποκλεισμό από τις παροχές της παρούσας απόφασης.
θ. Επιλογή για την παροχή ή τις παροχές από τις οποίες επιθυμεί να ωφεληθεί (δωρεάν ρεύμα, επίδομα ενοικίου, επιδότηση σίτισης).
ι. Οι αιτούντες δωρεάν επανασύνδεσης και παροχής ρεύματος, εφόσον δεν είναι ήδη ενταγμένοι στο Κ.Ο.Τ. ή το Μητρώο Ευάλωτων Ομάδων, ανάλογα, θα πρέπει, κατά την υποβολή της αίτησης, να εισέλθουν σε ειδική σύνδεση (Link) που θα παραπέμπει στην ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. και να υποβάλουν συγχρόνως αίτηση για ένταξή τους στο Κ.Ο.Τ. ή στο Μητρώο των Ευάλωτων Πελατών για τους δικαιούχους με τέσσερα ή περισσότερα προστατευόμενα τέκνα, εφόσον πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις των περιπτώσεων β και γ της παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας.
ια. Κάθε ηλεκτρονική αίτηση θα φέρει έναν μοναδικό αριθμό ο οποίος θα την χαρακτηρίζει από τη στιγμή της υποβολής μέχρι την οριστική απόφαση επ' αυτής.
3. Τα στοιχεία των αιτούντων υπαγωγής στο Κ.Ο.Τ. ή στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών για τους δικαιούχους με τέσσερα ή περισσότερα προστατευόμενα τέκνα ελέγχονται από τους αρμόδιους φορείς κατά τα προβλεπόμενα στην ως άνω (παρ. 1β, άρθρο 4 της παρούσας) υπουργική απόφαση. Εάν προκύψει από τον έλεγχο ότι ο αιτούμενος ένταξης στο Κ.Ο.Τ. ή στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών δεν πληροί τα κριτήρια υπαγωγής του τότε ενημερώνεται για τους λόγους απόρριψης με αυτομαποιημένο μήνυμα από την εφαρμογή υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στο Κ.Ο.Τ. ή στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. Η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. τηρεί ανάλογο Μητρώο των πελατών που εντάχθηκαν, προκειμένου να υπάρχει δυνατότητα απολογιστικού ελέγχου των στοιχείων, καθώς και δυνατότητα αυτοματοποίησης του ελέγχου.
4. α. Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. μετά την ηλεκτρονική αίτηση του δυνητικού δικαιούχου και κατόπιν διασταύρωσης των περιλαμβανόμενων στην αίτηση στοιχείων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) και άλλα αρχεία που έχει στη διάθεσή της, επεξεργάζεται τα στοιχεία του περιεχομένου των υποβληθεισών αιτήσεων, και εκδίδει πίνακες δικαιούχων άμεσης χορήγησης της παροχής, δικαιούχων που λόγω προτεραιοποίησης δεν θα λάβουν άμεσα την παροχή και απορριφθέντων.
β. Οι πίνακες κατάταξης των δικαιούχων ανά κατηγορία παροχής υποβάλλονται από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. προς έγκριση στην Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
γ. Ο αιτών θα μπορεί να εισέρχεται στην ηλεκτρονική του αίτηση ιδιωτικά ή μέσω του ΚΕΠ που έχει δηλώσει στην αίτησή του και να ενημερώνεται για την πορεία της αίτησής του.
δ. Ο αιτών ενημερώνεται για την αποδοχή ή απόρριψη της αίτησή του, με γνωστοποίηση της αιτίας απόρριψης, μέσω αυτοματοποιημένων γραπτών μηνυμάτων που θα εμφανίζονται στην ηλεκτρονική του αίτηση και θα αποστέλλονται συγχρόνως στην ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας που έχει δηλώσει. Αιτούντες χωρίς πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή θα μπορούν να απευθύνονται στο ΚΕΠ που είχαν δηλώσει στην αίτησή τους και να εκτυπώνουν το αυτοματοποιημένο, εγκριτικό ή απορριπτικό, μήνυμα που θα εμφανίζεται στην ηλεκτρονική τους αίτηση. Σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης, ο απορριφθείς μπορεί να υποβάλει αίτημα επανεξέτασης όπως ορίζεται στο άρθρο 7 της παρούσας.
ε. Οι εγκριτικές αποφάσεις που αφορούν την παροχή δωρεάν ρεύματος θα διαβιβάζονται από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. προς την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., προκειμένου να ενημερώνεται το αρχείο της για τους δικαιούμενους δωρεάν αξία ρεύματος και να ενημερώνει τους προμηθευτές.
στ. Οι αιτούντες επιδόματος ενοικίου, εφόσον έχουν λάβει έγκριση, και αφού υπογράψουν σύμβαση μίσθωσης ή ανανέωση υφιστάμενης με τον εκμισθωτή τους, θα εισέρχονται εκ νέου στην ηλεκτρονική τους αίτηση και θα συμπληρώνουν τον ΑΦΜ του εκμισθωτή (ιδιοκτήτη) της κατοικίας τους. Στη συνέχεια θα ανοίγει μια νέα σελίδα όπου ο εκμισθωτής θα εισέρχεται με τους κωδικούς του συστήματος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και να συμπληρώσει τον ΑΦΜ του μισθωτή του, τον αριθμό του μισθωτηρίου συμβολαίου και το ΙΒΑΝ λογαριασμού του όπου επιθυμεί να καταβληθεί το επίδομα. Η αίτηση αυτή του εκμισθωτή επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης ότι αποδέχεται τη διασταύρωση των στοιχείων του για τη διαπίστωση της φορολογικής του ενημερότητας.
5. Η περίοδος υποβολής αιτήσεων ορίζεται από 20/4/2015 έως 20/5/2015.
6. Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δύναται να συνάπτει προ-γραμματικές συμβάσεις σύμφωνα με τον Ν. 3329/2005 ή το Ν. 3852/2010 με την ΗΔΙΚΑ Α.Ε., τους Προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, τον φορέα έκδοσης των ηλεκτρονικών καρτών σίτισης ή όποιον άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιηθούν απρόσκοπτα τα μέτρα που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση.
Άρθρο 6 Αρμόδια Όργανα, Υπηρεσίες και Φορείς
1. Αρμόδια Όργανα, Υπηρεσίες και Φορείς για την υλοποίηση της διαδικασίας είναι: το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, η ΗΔΙΚΑ Α.Ε., οι Προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., η Διεύθυνση Απλούστευσης Διαδικασιών και παροχής Υπηρεσιών Δημοσίου και η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, τα ΚΕΠ των Δήμων και ο φορέας έκδοσης και διαχείρισης ηλεκτρονικών καρτών σίτισης.
2. Η Γενική Γραμματεία Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι αρμόδια για:
α. Το συντονισμό όλων των σταδίων του προγράμματος και την παροχή κατευθύνσεων στους συναρμόδιους φορείς.
β. Την επεξεργασία των προβλεπόμενων στην παρούσα αναγκαίων προγραμματικών συμβάσεων και την υποβολή τους προς υπογραφή από τον αρμόδιο Υπουργό.
γ. Την ανάπτυξη της στρατηγικής δημοσιότητας και ενημέρωσης του πληθυσμού.
3. Στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συγκροτείται Επιτροπή Κρίσης των αιτήσεων επανεξέτασης απορριφθέντων. Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού και παραδίδει το αποτέλεσμα της κρίσης της στη Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας για την έκδοση των σχετικών πράξεων.
4. Η Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας είναι αρμόδια, μετά τη διαβίβαση από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. του τελικού πίνακα δικαιούχων, για την έκδοση πράξεων έγκρισης των παροχών. Επιπλέον, είναι αρμόδια για την έκδοση πράξεων τελικής έγκρισης ή απόρριψης αιτημάτων επανεξέτασης και πράξεων αναστολής ή διακοπής των παροχών.
5. Η Γενική Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι αρμόδια για:
α. Την παραλαβή του τελικού, εγκριθέντος από τη Διεύθυνσης Κοινωνικής Αντίληψης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας, πίνακα δικαιούχων.
β. Την αποστολή του τελικού πίνακα δικαιούχων ανά παροχή, στην 24η Διεύθυνση Λογαριασμών του Δημοσίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), η οποία εκδίδει, βάσει αυτής, ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Δημοσίου 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών».
γ. Την εγγραφή των απαραίτητων δαπανών για την κάλυψη των τριών παροχών στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ειδικό φορέα Γ. Γραμματεία Πρόνοιας 33 220 και ΚΑΕ 2759 «Λοιπές Εισοδηματικές Ενισχύσεις»). Για την καταβολή των παροχών των τριών άρθρων του Ν. 4320/2015, η ειδική εντολή πληρωμής της παραπάνω περίπτωσης (β) της παρούσας παραγράφου επέχει θέση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.
δ. Τον έλεγχο και διακρίβωση των στοιχείων κατανάλωσης και χρέωσης που αναφέρονται στους πίνακες τιμολογίων του δικαιούμενων δωρεάν παροχής ρεύματος οι οποίοι διαβιβάζονται από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, προς έκδοση των σχετικών ενταλμάτων καταβολής.
ε. Την εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης επί γραφείου συμψηφισμών του Γ.Λ.Κ.
στ. Την Υποβολή έκθεσης σύμφωνα με το άρθρο 9 της απόφασης 2012/21/ΕΕ (L7/11.01.2012 Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ό,τι αφορά τα οικονομικά στοιχεία για την παροχή του μέτρου του άρθρου 1 του Νόμου.
6. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών είναι αρμόδιες για τη διενέργεια των μηχανογραφικών διαδικασιών και την ηλεκτρονική διασταύρωση των δηλωθέντων από τους δικαιούχους στοιχείων, με τα στοιχεία που διαθέτει το Υπουργείο Οικονομικών.
7. Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. έχει την ευθύνη για τα ακόλουθα:
α. Διαμόρφωση και λειτουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής υποβολής αιτήσεων
β. Υποδοχή των αιτήσεων - δηλώσεων για λογαριασμό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
γ. Ανάπτυξη και διαχείριση του Πληροφοριακού Συστήματος.
δ. Ανάπτυξη και τήρηση Ηλεκτρονικού Εθνικού Μητρώου ωφελουμένων και αιτούντων.
ε. Πιστοποίηση των χρηστών του πληροφοριακού συστήματος
στ. Συνεργασία με άλλους εμπλεκόμενους φορείς (ΔΕΔΔΗΕ, ΚΕΠ, φορέα έκδοσης καρτών σίτισης κ.ά) για διευκρινίσεις, συντονισμό των διαδικασιών και ανταλλαγή δεδομένων
ζ. Δημιουργία βάσης δεδομένων των δικαιούχων του προγράμματος σύμφωνα με τα κριτήρια επιλεξιμότητας και προτεραιοποίησης.
η. Ηλεκτρονική διασταύρωση πληροφοριών με τις βάσεις δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και άλλων φορέων
θ. Προώθηση των Πινάκων Δικαιούχων και των Συμπληρωματικών Πινάκων Δικαιούχων ανά κατηγορία παροχής προς την Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης.
ι. Προώθηση, σε μηνιαία βάση από την έναρξη υλοποίησης, όλων των απαραίτητων στοιχείων προς τη Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης για τη σύνταξη των μηνιαίων αναφορών.
ια. Προώθηση των πινάκων των δικαιούχων προς τον φορέα εκτύπωσης και διαχείρισης των καρτών σίτισης
ιβ. Προώθηση των τελικών Πινάκων Δικαιούχων, μετά και την εγκριτική Πράξη της Διεύθυνσης Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης, προς τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προκειμένου αυτή να προχωρήσει στις ενέργειες καταβολής των παροχών των ρυθμίσεων των τριών άρθρων του Νόμου.
8. Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) είναι αρμόδια για:
α. Την παροχή πληροφόρησης στους πολίτες που απευθύνονται σε αυτά σχετικά με τις ρυθμίσεις του Νόμου, τις προϋποθέσεις ένταξης και τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων.
β. Τη στήριξη των πολιτών που στερούνται πρόσβασης σε ηλεκτρονικό υπολογιστή στη διαδικασία υποβολής της αίτησης.
γ. Την παραλαβή αιτημάτων επανεξέτασης απορριφθεισών αιτήσεων, τη συγκέντρωση τυχόν απαιτούμενων δικαιολογητικών, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 7 της παρούσας και την αποστολή τους στην Επιτροπή Κρίσης των αιτημάτων επανεξέτασης.
δ. Την παραλαβή και διάθεση, στους πολίτες που έχουν επιλεγεί ως δικαιούμενοι της παροχής του άρθρου 3 του Ν. 4320/2015, των ηλεκτρονικών καρτών σίτισης.
ε. Την υποδοχή παραπόνων από τους πολίτες, τα οποία διαβιβάζονται στην Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στη διαδικασία αξιολόγησης του προγράμματος.
9. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.Η.Δ.) του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης είναι αρμόδια για:
α. Το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΜΗΣ- ΚΕΠ το οποίο υποστηρίζει τα ΚΕΠ για τη διεκπεραίωση της όλης διαδικασίας.
β. Τη συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ Α.Ε προκειμένου εκείνη να προβεί στις απαραίτητες παρεμβάσεις στα συστήματά του και να υλοποιήσει τις απαιτούμενες υπηρεσίες διαδικτύου (web services) από την πλευρά του ώστε να διασυνδεθεί και διαλειτουργήσει με το σύστημα ΕΡΜΗΣ- ΚΕΠ, προκειμένου να διασφαλιστεί το ενιαίο περιβάλλον λειτουργίας των υπαλλήλων των ΚΕΠ, τα θέματα ασφάλειας και η τήρηση των απαραίτητων στοιχείων στο σύστημα ΕΡΜΗΣ-ΚΕΠ, η παραγωγή αναφορών και στατιστικών, αλλά και γενικότερα η παρακολούθηση των υποθέσεων που διεκπεραιώνονται μέσω των ΚΕΠ. Οποιαδήποτε αλλαγή από την πλευρά της ΗΔΙΚΑ θα πρέπει να γίνεται σε συμφωνία με την ΔΗΔ ώστε να γίνονται έγκαιρα οι απαραίτητες παρεμβάσεις στο σύστημα ΕΡΜΗΣ-ΚΕΠ»
10. Η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. είναι αρμόδια για:
α. Τη διενέργεια των απαραίτητων ενεργειών προκειμένου να υλοποιηθούν οι αναγκαίοι έλεγχοι και διασταυρώσεις για την ένταξη των αιτούντων στο Κ.Ο.Τ. ή το Μητρώο Ευάλωτων Πελατών, κατά τα προβλεπόμενα στην ως άνω (παρ. 1β και 1γ, άρθρο 4 της παρούσας) υπουργική απόφαση.
β. Την ενημέρωση του αιτούντος ένταξης στα ειδικά τιμολόγια εάν προκύψει από τον έλεγχο ότι δεν πληροί τα κριτήρια υπαγωγής, για τους λόγους απόρριψης, κατά τον τρόπο που έχει επιλεγεί γι αυτό και εφαρμόζεται σε όλους τους αιτούντες ένταξης στο Κ.Ο.Τ..
γ. Την τήρηση Μητρώου των πελατών που είναι ενταγμένοι στο Κ.Ο.Τ. και συγχρόνως έχουν λάβει έγκριση για παροχή δωρεάν αξίας ρεύματος, προκειμένου να υπάρχει, εκτός της ενημέρωσης των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, και δυνατότητα απολογιστικού ελέγχου των στοιχείων, καθώς και δυνατότητα αυτοματοποίησης του ελέγχου.
δ. Την ενημέρωση της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. για κάθε μεταβολή των στοιχείων των εγκριθέντων για την παροχή δωρεάν αξίας ρεύματος (π.χ. υπέρβαση των ορίων κατανάλωσης, απένταξη από το Κ.Ο.Τ.)
ε. Την ενημέρωση του εκάστοτε προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας για την ένταξη των δικαιούχων στο Κ.Ο.Τ. ή το Μητρώο Ευάλωτων Πελατών και στις παροχές της παρούσας.
στ. Την υλοποίηση της εντολής επανασύνδεσης που εκδίδεται από τον εκάστοτε Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας για τους δικαιούχους των μέτρων της παραγράφου 1.στ. του άρθρου 4 της παρούσας.
11. Οι Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ρεύματος είναι υπεύθυνοι για:
α. Την έκδοση εντολής επανασύνδεσης των δικαιούχων προς τον διαχειριστή Δικτύου η οποία υλοποιείται ατελώς.
β. Την έκδοση των εκκαθαριστικών λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει των σχετικών καταμετρήσεων της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., όπου θα εμφανίζονται και όλες οι χρεώσεις, τέλη και φόροι που αναφέρονται στο άρθρο 4 παρ. 1 της παρούσας.
Για τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με το σύνολο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας που δρουν στην Ελληνική επικράτεια θα ακολουθηθούν οι διατάξεις της απόφασης 2012/21/ΕΕ (L7/11.01.2012 Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης)και συγκεκριμένα των άρθρων 4, 5, 6, 7 και 8.
12. Ο φορέας έκδοσης και διαχείρισης των καρτών σίτισης:
α. Παραλαμβάνει από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. τους τελικούς πίνακες δικαιούχων επιδότησης σίτισης.
β. Εκτυπώνει τις ηλεκτρονικές κάρτες σίτισης, εισάγει σε αυτές τα στοιχεία του εγκριθέντος δικαιούχου και εκδίδει τους αριθμούς προσωπικής ταυτοποίησης (ΡΙΝ).
γ. Μεριμνά για την παραμετροποίηση των τερματικών μηχανημάτων (ΡΟS) που είναι εγκατεστημένα στις επιχειρήσεις εμπορίας τροφίμων, προκειμένου να δέχονται τις κάρτες σίτισης, καθώς και για τη σχετική ενημέρωση των εν λόγω επιχειρήσεων για τη λειτουργία των καρτών.
δ. Αποστέλλει τις ηλεκτρονικές κάρτες σίτισης των δικαιούχων στα ΚΕΠ που οι ίδιοι είχαν δηλώσει κατά την υποβολή της αίτησής τους.
ε. Αποστέλλει ταχυδρομικά τους προσωπικούς αριθμούς ταυτοποίησης (ΡΙΝ) στους κατόχους των καρτών στη διεύθυνση αλληλογραφίας που οι ίδιοι είχαν δηλώσει κατά την υποβολή της αίτησής τους.
στ. Μεριμνά για την εν γένει διαχείριση των καρτών σίτισης (απώλεια, κλοπή, αντικατάσταση κ.λπ.) καθ' όλο το διάστημα εφαρμογής της ρύθμισης.
ζ. Φροντίζει, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας, κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την έγκαιρη πίστωση των αναλογούντων ανά δικαιούχο ποσών στις αντίστοιχες κάρτες σίτισης, σε μηνιαία βάση.
η. Παρέχει στις Υπηρεσίες του Υπουργείου και την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. περιοδικά αναλυτικά ηλεκτρονικά αρχεία των συναλλαγών.
Άρθρο 7 Διαδικασία Επανεξέτασης
1. Κατά της πράξης απόρριψης της παραγράφου 2 του άρθρου 5 της παρούσας επιτρέπεται η υποβολή αιτήματος επανεξέτασης, μετά την ενημέρωση των αιτούντων ότι απορρίφθηκαν. Το αίτημα επανεξέτασης μπορεί να υποβληθεί μόνον επί του συγκεκριμένου λόγου απόρριψης ο οποίος αναφέρεται ρητά στο μήνυμα ενημέρωσης του δικαιούχου. Η υποβολή γίνεται γραπτώς στα ΚΕΠ και ο αιτών δύναται να προσκομίσει κάθε πρόσφορο δικαιολογητικό που να τεκμηριώνει την πραγματική του κατάσταση. Τα ΚΕΠ αποστέλλουν τα αιτήματα επανεξέτασης στην Επιτροπή Κρίσης του άρθρου 6 παρ. 3 της παρούσας που θα συσταθεί στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με υπουργική απόφαση.
2. Το αίτημα επανεξέτασης δύναται να υποβληθεί εντός προθεσμίας επτά ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία της δημόσιας ενημέρωσης περί έκδοσης των αποτελεσμάτων και αποστολής τους με το ηλεκτρονικό μήνυμα του άρθρου 5 παρ. 3γ της παρούσας.
3. Αίτημα επανεξέτασης δεν είναι δυνατόν να υποβληθεί για τις περιπτώσεις που ο δικαιούχος ενημερώνεται ότι λόγω εφαρμογής κριτηρίων προτεραιότητας του άρθρου 4 παρ. 4 της παρούσας δεν λαμβάνει, προς το παρόν, την αιτούμενη παροχή.
4. Σε περίπτωση αποδοχής μέρους ή του συνόλου του αιτήματος, η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. εκδίδει συμπληρωματικό Πίνακα Δικαιούχων, τον οποίο διαβιβάζει στη Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης προκειμένου να εκδοθεί η σχετική απόφαση έγκρισης.
5. Η έγκριση απόδοσης της παροχής στην περίπτωση αποδοχής του αιτήματος επανεξέτασης θεωρείται ότι έχει δοθεί την ημερομηνία που είχε εκδοθεί η αρχική απόρριψη.
Άρθρο 8 Δήλωση μεταβολών
1. Ο ωφελούμενος δικαιούχος οφείλει να δηλώσει άμεσα οποιαδήποτε αλλαγή στην οικογενειακή, επαγγελματική και οικονομική του κατάσταση που μεταβάλλει τους όρους και τις προϋποθέσεις λήψεις των παροχών της παρούσας (πχ: θάνατος, καταγγελία μίσθωσης, μετοίκηση, μεταβολή οικονομικής κατάστασης).
2. Η δήλωση θα υποβάλλεται στο ΚΕΠ που ο δικαιούχος είχε επιλέξει κατά την υποβολή της αίτησής του ως σημείο διεκπεραίωσης διαδικασιών που δεν μπορούν να γίνουν με ηλεκτρονικά και μόνον μέσα.
Άρθρο 9 Αναστολή καταβολής των παροχών
1. Εφόσον ο δικαιούχος απομακρυνθεί από τη χώρα για χρονικό διάστημα πλέον του διμήνου αναστέλλεται η καταβολή των παροχών, των άρθρων 1 έως 3 του Νόμου 4320/2015, αρχής γενομένης από την 1η του επόμενου της αποχώρησής του μήνα.
2. Εφόσον η απουσία του δικαιούχου ή εξαρτώμενου τέκνου οφείλεται αποδεδειγμένα σε λόγους νοσηλείας σε νοσηλευτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή εξωτερικού η καταβολή των παροχών δεν αναστέλλεται.
3. Η Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης εκδίδει σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις την απόφαση αναστολής κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Άρθρο 10 Διακοπή καταβολής - Αχρεωστήτως καταβληθέντα
1. Η καταβολή των παροχών των άρθρων 1 έως 3 του Ν. 4320/2015 διακόπτεται:
α. Από την 1η του επόμενου μήνα από εκείνον του θανάτου του δικαιούχου.
β. Από την 1η του επόμενου μήνα από εκείνον που ο δικαιούχος εγκαταστάθηκε μόνιμα στο εξωτερικό.
γ. Εάν περιέλθουν στις αρμόδιες υπηρεσίες έγγραφα στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι η καταβολή έγινε χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, αυτά διαβιβάζονται στη Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης, η οποία τα εξετάζει και, εφόσον διαπιστώσει ότι η καταβολή έγινε χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, εκδίδει πράξη διακοπής ή πράξη συνέχισης της καταβολής, εισηγούμενη στην περίπτωση διακοπής στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, την ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
δ. Όταν κατά την διαδικασία ελέγχου ηλεκτρονικού ή δειγματοληπτικού, διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος παύει να πληροί τις προϋποθέσεις ένταξης.
2. Αχρεωστήτως καταβληθέντα, επιπτώσεις δήλωσης ψευδών στοιχείων:
α. Με την επιφύλαξη τυχόν προστίμων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, στα φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ψευδή στοιχεία στην αίτησή τους, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δηλώσεως
β. Τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά μετά από σχετική ενημέρωση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, καταλογίζονται σε βάρος του ανοικείως λαβόντος, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή του νομίμως εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
Άρθρο 11 Αφορολόγητο - Ακατάσχετο
1. Η χρηματική αξία που αντιστοιχεί στην δωρεάν παροχή αξίας ρεύματος της παραγράφου 1 άρθρο 4 της παρούσας απόφασης δεν συνυπολογίζεται ως προς την πλήρωση προϋποθέσεων λήψης οποιασδήποτε άλλης παροχής, κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα, που χορηγείται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.
2. Το ποσό της επιδότησης ενοικίου της παραγράφου 2 άρθρο 4 της παρούσας απόφασης είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε οποιουδήποτε είδους κρατήσεις, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη του εκμισθωτή προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν συνυπολο-γίζεται στο εισόδημα με βάση το οποίο διαμορφώνεται το εισοδηματικό κριτήριο για την καταβολή, σε αυτόν, του ΕΚΑΣ ή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Το ποσό της επιδότησης δύναται να συμψηφίζεται με βεβαιωμένες και ρυθμισμένες οφειλές του εκμισθωτή προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς κατόπιν σχετικού αιτήματός του.
3. Το ποσό της επιδότησης σίτισης της παραγράφου 3 του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε οποιουδήποτε είδους κρατήσεις, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη του δικαιούχου προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή, σε αυτόν, του ΕΚΑΣ ή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Άρθρο 12 Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 7 Απριλίου 2015

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ