Τι έγινε τελικά με την έκρηξη στα ΕΛΠΕ;

Του Δημήτρη Καζάκη

Άλλος ένας εργαζόμενος που είχε τραυματιστεί στο δυστύχημα που σημειώθηκε στις 8 Μαΐου στο διυλιστήριο Ασπροπύργου των ΕΛΠΕ, κατέληξε. Οι νεκροί ανέρχονται σε τρεις.
Στην οικογένεια του άτυχου νέου εργάτη - ήταν μόλις 27 χρονών - εξέφρασαν τα συλλυπητήριά τους ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Παναγιώτης Λαφαζάνης και ο Γ.Γ. Ενέργειας Απόστολος Αλεξόπουλος.
Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης και ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Απόστολος Αλεξόπουλος, συγκλονισμένοι από την αναγγελία του θανάτου και τρίτου εργαζόμενου, του Αντώνη Αβράμπου, ηλικίας 27 ετών, εξαιτίας του τραγικού δυστυχήματος που συνέβη στις 8 Μαΐου 2015 στα ΕΛΠΕ, εκφράζουν τα θερμά τους συλλυπητήρια στην οικογένειά του.


Παράλληλα, δηλώνουν τη βούληση του υπουργείου και της κυβέρνησης να στηρίξουν την οικογένειά του με όλα τα δυνατά μέσα που διαθέτουν, όπως άλλωστε έχει δηλώσει ότι θα κάνει και η νέα Διοίκηση των ΕΛΠΕ" αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου. Και καταλήγει ζητώντας: "να αποδοθεί με παραδειγματικό τρόπο και χωρίς εξισορροπήσεις, άμεσες ή έμμεσες, η τιμωρία όσων έχουν την ευθύνη για την τραγωδία" σημειώνεται."
Βέβαια, ο υπουργός και το υπουργείο του ούτε που σκοτίστηκε για το γεγονός ότι ο νεαρός εργάτης, όπως και οι άλλοι δούλευαν κυριολεκτικά σε κάτεργα. Ωράρια μέχρις εξαντλήσεως έως και 16 ώρες ημερησίως για ένα τρισάθλιο μεροκάματο. Οι περισσότεροι απασχολούνται σε εργολάβους κι όχι υπό κανονική πρόσληψη από τα ιδιωτικά ΕΛΠΕ, που έχουν παραδοθεί σε Βαρδινογιάννη και Λάτση.
Επίβλεψη ασφαλείας ουσιαστικά ανύπαρκτη. Το ατύχημα έγινε σε σημείο όπου γίνονταν οξυγονοκολλήσεις από συνεργείο εργατών, όταν στο κατώτερο επίπεδο γίνονταν εργασίες διαρροών. Οπότε ήταν θέμα χρόνου το ατύχημα, ακόμη κι αν οι συνθήκες εργασίας ήταν ιδανικές.
Στα ΕΛΠΕ και στα άλλα διυλιστήρια, η νομοθεσία έχει υποβαθμίσει το επίπεδο μέτρων ασφαλείας για να αυξηθούν τα περιθώρια κέρδους για την εργοδοσία. Σ' όλα τα πολιτισμένα κράτη οι όροι ασφαλείας ενός διυλιστηρίου απαιτούν - εκτός των πολλών άλλων - την ύπαρξη μόνιμης και καλά εκπαιδευμένης δύναμης πυρόσβεσης & πυρασφάλειας εντός των εγκαταστάσεων, η οποία εκτός της μόνιμης επιφυλακής, επιτηρεί και τις συνθήκες πυρασφάλειας κάθε πιθανής εργασίας που γίνεται σ' αυτές.
Εδώ και χρόνια η μόνιμη δύναμη αυτή δεν υπάρχει, γιατί δεν το απαιτεί πλέον ο νόμος. Απλά οι βαρόνοι των διυλιστηρίων εκπαιδεύουν κάποιους από τους εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων για να έχουν την πυρόσβεση και την πυρασφάλεια ως πάρεργο.
Επίσης παρά το γεγονός ότι ένα τέτοιο ατύχημα είναι πρόκληση για το επίπεδο ασφαλείας που πρέπει να διαθέτει ένα διυλιστήριο, κανένας δεν οδηγήθηκε στο αυτόφωρο. Κανένα διευθυντικό στέλεχος, ή υπεύθυνος ασφαλείας. Κάτι που θα γινόταν σε οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση.
Όλα αυτά μπορεί εύκολα να τα μάθει κανείς, αν ρωτήσει τους εργάτες στα διυλιστήρια. Τόσο δύσκολο ήταν για τον υπουργό και το υπουργείο του να τα μάθει και να επιληφθεί; Ή μήπως τα ξέρει πολύ καλά και κάνει τουμπεκί ψιλοκομμένο για να μην τεθεί θέμα καθεστώτος ιδιοκτησίας και εργασίας στο διυλιστήριο; Μάλλον το δεύτερο.
Το κάτεργο, τα εξαντλητικά ωράρια, οι απασχολήσιμοι σε εργολάβους του θανάτου, οι ανύπαρκτες συνθήκες ασφαλείας, κοκ., συνεχίζουν να λειτουργούν στα διυλιστήρια. Τι θα πρέπει να γίνει για να εξαλειφθούν μια για πάντα; Να ζήσουμε ένα ακόμη πιο τραγικό ατύχημα με ακόμη μεγαλύτερο κόστος σε ανθρώπινες ζωές; Να χαθεί η μισή Αττική από μια μεγάλη έκρηξη του διυλιστηρίου;
Αν και μ' αυτές τις κυβερνήσεις που έχουμε ακόμη και τότε η υπουργική υποκρισία θα κάνει πάλι θραύση. Ιδίως αν ο υπουργός αυτοπροσδιορίζεται της ριζοσπαστικής αριστεράς. Αριστερή Παντόφλα είναι αυτή. Κροκοδείλια δάκρυα για τα θύματα και απλόχερη στήριξη στο καρτέλ των διυλιστηρίων σε βαθμό κακουργήματος.

Ο Δημήτρης Καζάκης είναι ιδρυτικό μέλος του Ε.ΠΑ.Μ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ