400 χιλιόμετρα δρόμων στα βουνά της Κρήτης

Επί ποδός πολέμου παραμένουν οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών της Κρήτης, υψώνοντας τείχος στις γιγάντιες επενδύσεις βιομηχανικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αφορμή για τις νέες αντιδράσεις δίνει η επανέναρξη της διαβούλευσης για τη δημιουργία δύο τεράστιων έργων παραγωγής ενέργειας από τις εταιρείες ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και ΕΛΙΚΑΣ Α.Ε.

Συνολικά προβλέπεται η εγκατάσταση 646 νέων ανεμογεννητριών στα βουνά της Κρήτης. Η έκταση των έργων, η επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος με τις διανοίξεις δρόμων και η αλλαγή του παραγωγικού προτύπου των περιοχών, όπου έχουν χωροθετηθεί οι ανεμογεννήτριες, αποτελούν τις αιτίες για την οξύτατη αντίδραση των κατοίκων.

Εκτός από τις ίδιες τις ανεμογεννήτριες, σημαντική περιβαλλοντική υποβάθμιση προβλέπεται και από τα λεγόμενα συνοδά έργα των δύο επενδύσεων, που περιλαμβάνουν τα δίκτυα διασύνδεσης των ανεμογεννητριών και των αιολικών πάρκων μεταξύ τους με υπόγεια καλώδια, αλλά και πυλώνες μέσης και υψηλής τάσης, υποσταθμούς και σταθμούς μετατροπής ενέργειας, όπως και τη διάνοιξη δρόμων πρόσβασης πάνω στα βουνά για την εγκατάσταση και συντήρηση των ανεμογεννητριών.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις διανοίξεις δρόμων, από τις μελέτες και μόνο προβλέπεται μια πραγματική επέλαση χωματουργικών μηχανημάτων πάνω στο νησί. Στο έργο της ΤΕΡΝΑ προβλέπονται χωματουργικές εργασίες σε μήκος 200 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 49 χιλιόμετρα είναι βελτιώσεις ήδη υπαρχουσών δασικών οδών και τα υπόλοιπα 151 χιλιόμετρα αφορούν νέους δρόμους πάνω στα βουνά της Κρήτης.

Για την τύχη των περιοχών, όπου θα γίνει η διάνοιξη των δρόμων αυτών, μιλά η ίδια η μελέτη: «Σε πρώτη φάση θα γίνει η αποψίλωση της βλάστησης κατά μήκος των οδών και στο απαιτούμενο πλάτος, σύμφωνα με τα σχέδια της οριστικής μελέτης οδοποιίας. Επόμενο στάδιο είναι η εκσκαφή της επιφανειακής φυτικής γης σε πάχος 15 cm. Επί της νέας διαμορφωμένης στάθμης εδάφους θα γίνουν οι προβλεπόμενες εκσκαφές ή επιχώσεις, σύμφωνα με την οριστική μελέτη οδοποιίας. Για τις εργασίες αυτές θα απαιτηθούν γκρέιντερ και εκσκαφέας».

Ακόμα μεγαλύτερη είναι η πρόβλεψη για το οδικό δίκτυο της ΕΛΙΚΑΣ Α.Ε., αφού ξεπερνά τα 195 χιλιόμετρα νέων δρόμων. Συνολικά, οι νέοι δρόμοι που θα ανοιχτούν πάνω στο νησί, εφόσον υλοποιηθούν οι δύο επενδύσεις, φτάνουν σε μήκος τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, που συνδέει τα Χανιά με τη Σητεία!

Από την πλευρά τους, οι εταιρείες αναφέρουν πως για τα συγκεκριμένα αιολικά πάρκα έχουν ήδη εκδοθεί άδειες παραγωγής από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και με αυτό το δεδομένο ζητούν τη σχετική γνωμοδότηση και από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.

Η Περιφέρεια Κρήτης έχει και στο παρελθόν εκφράσει επιφυλάξεις για το μέγεθος των έργων, ενώ ισχύει και η παλαιότερη άτυπη απόφαση αναστολής έγκρισης σχετικών μελετών μέχρι να προχωρήσει η αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδίου Κρήτης, στο οποίο προβλέπονται συγκεκριμένες περιοχές υποδοχής τέτοιων επενδύσεων.

Τις αδειοδοτήσεις της ΡΑΕ έχει αμφισβητήσει ανοιχτά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σε αυστηρή επιστολή της προς την ελληνική κυβέρνηση από τον Ιούλιο του 2014 τονίζει πως για την έγκριση των συγκεκριμένων αδειών δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι περιοχές προστασίας Natura 2000 και άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, κάνοντας μάλιστα και ειδική αναφορά στην υφιστάμενη κατάσταση στην Κρήτη.

2 Σχόλια
  • Evangelos

    Σε ολόκληρο τον κόσμο η ηλεκτροπαραγωγή με ΑΠΕ αυξάνεται ακόμα και σε χώρες χωρίς τα Ελληνικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
    Αντίθετα στην Ελλάδα πρόσφατα ο "Λιγνιτάνθρωπος Λαφαζάν" υπέγραψε τη δημιουργία νέας λιγνιτικής Μονάδας στην Πτολεμαϊδα, και χτίζετε στη ρόδο νεα μονάδα με καύση πετρελαίου.
    Όλα αυτά αγνοώντας μελέτες της Greenpeace του WWF και του εργαστηρίου ήπιων μορφών ενέργειας του TEI Πειραιά.

    Συνεχίζουμε να έχουμε στα νησιά ηλεκτροπαραγωγή απο εισαγόμενο πετρέλαιο (απο μη φιλικές χώρες) και σε λίγο και απο εισαγόμενο φυσικό αέριο αντί να επενδύουμε σιγά σιγά σε ΑΠΕ και αυτό θα μας κοστίσει, σε ζωές απο υποβάθμιση ποιότητας αέρα και οικονομικά αφού για κάθε τόνο εκπομπών αερίων θα πληρώνουμε πρόστιμα.

    Το ποσοστό ΑΠΕ πρέπει να αυξηθεί, (αργήσαμε ήδη) το θέμα είναι:
    1) Να υπάρξει μεγαλύτερη αποδοχή απο τον κόσμο, (μέσω ενημέρωσης).
    2) Να εφαρμοστεί με όσο πιο ήπιο περιββαλοντικά τρόπο.

  • nicola

    To lobi twn aiolikwn einai panisxuro alla den 8a perasei file vaggeli!!Ta aiolika einai h megaluterh apath ths sygxronhs istorias.an exeis agnoia kai den eisai kai esei valtos psaxto ligo einai paneykolo na katalaveis ti paizei..filika nicola

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ